fbpx

4 trender innen B2B-markedsføring

Det er store endringer innen B2B-markedsføring. Endringene går raskt og de er digitale. LinkedIn er i stadig vekst og ventes å utkonkurrere andre sosiale medier for B2B-markedsføring.

1. Fremtiden blir mer digital
Det har skjedd en endring i hvordan B2B-kjøpere tar kjøpsbeslutninger, blir informert og hvordan de engasjerer seg i forhold til innhold.

Endringen rundt B2B-markedsføringen er omtalt av Boston Consulting Group. Den digitale markedsføringen har større betydning enn tidligere og utgjør en større del av salgstrakten.

Før var det mer vanlig å møte på selger i en tidlig fase i kundereisen. Nå publiseres det mer innhold enn noen gang om tjenester og produkter på nett. Det betyr at B2B-kjøperen i dag er bedre informert under større deler av kundereisen. B2B-kjøperen har muligheter til å undersøke og lære seg mer om tjenester og produkter før de har vært i kontakt med en selger.

Kjøperen vil ofte møte den aktuelle selgeren på et mye senere tidspunkt i salgstrakten. Markedsføringen av tjenestene og produktene på nett er derfor viktigere for at kjøperen skal kunne finne nyttig informasjon for å fatte en beslutning. 

2. Innholds-markedsføring
Ettersom kundereisen er endret må bedrifter være mer bevisst på hvordan de kan gjøre B2B-kjøperes hverdag enklere. Med stadig vekst i innhold som blir publisert på nettet har innholds-markedsføring blitt en sentral del av markedsføringen til B2B-bedrifter. Innholds-markedsføring gjør det enklere for kjøpere å orientere seg om tjenestene eller produktene en bedrift selger. Under kundereisen er det flere områder innholds-markedsføring kan hjelpe B2B-kjøperen. 

Lag innhold som passer til det trinnet kunden befinner seg på. For helt nye kunder er det en god idé å lage innhold som engasjerer. Det er første møte med din bedrift, så vis hvorfor din bedrift skiller seg ut. Det kan være nyttige tips eller innhold som forteller en historie om selskapet ditt.

For kunder som er allerede er kjent med bedriften går det an å produsere innhold som de har nytte av eller forteller mer i dybden om andre tjenester eller produkter.

3. Kunde-drevet og personlig innhold
For å treffe kjøperen så eksakt som mulig er det viktig å kartlegge hvem den gjennomsnittlige kjøperen er. Hva er det den gjennomsnittlige kjøperen er interessert å finne ut om produktene eller tjenestene dine? Hvis du har fått spørsmål flere ganger kan det være nyttig å produsere innhold rundt dette.

Kjøperen vil føle seg bedre ved å ha mer informasjon når han tar en beslutning. For å finne ideer til innhold kan du spørre kundene dine om hva det er de lurer på. Dette kan omtales som kunde-drevet innhold.

Dette passer bra for deg som ønsker å forbedre innholdet for dine kunder. Da vil du være sikker på at eksisterende kunder får tilgang til skreddersydd innhold som de syns er nyttig. Les mer om hvordan kan gjøre innhold mer personlig for kundene dine her: Innsikt

4. LinkedIn i vekst
LinkedIn fortsetter å vokse som den mest foretrukne kanalen for B2B-bedrifter å poste innhold på. LinkedIn består av et profesjonelt nettverk av jobbsøkere, daglige ledere, innkjøpere, HR-ansvarlige osv. LinkedIn forventes å utkonkurrere andre sosiale medieplattformer innen B2B-markedsføring.

Fordeler med LinkedIn:

Bygg merkevare for bedriften din
Bruk LinkedIn til å holde kontakt med eksisterende kunder eller få nye. Publiser nyttig informasjon som engasjerer nettverket ditt. Gjennom kontinuitet i innholdet som postes vil din bedrift bli husket blant dine kunder og fylle en nyttig funksjon.

Tilbakemeldinger
Få tilbakemeldinger fra ditt nettverk. Har du en ny idé eller lurer du på hva kundene dine syns er mest nyttig? Få tilbakemeldinger på det som betyr mest for kundene. Kanskje kundene har noen spørsmål som flere kunne ha nytte av å få svar på?

Bygg nettverk
Som andre sosiale medier handler det om å knytte kontakt. Med LinkedIn kan du finne potensielle kunder eller personer som viser interesse for dine tjenester. Legg til personer som har nytte av innholdet du publiserer og hold kontakt med ditt nettverk.